IMG_2675

Why bother?

Ca să rămâi în viață, în general, trebuie făcute câteva lucruri pe care le regăsim rapid în cele mai simple comportamente animale sau manifestări ale naturii. Te hrănești, te ferești de pericole – boli, intruși, amenințări fizice – și te înmulțești, îți perpetuezi genele. Viața, cu ciclurile ei și continuitatea acestora, se poate reduce la aceste reguli simple și ușor de recunoscut. Aceasta este baza de la care pornim, este ceea ce știm sigur. În ultimele timpuri, am ajuns să acoperim aceste necesități relativ repede, cu mijloace din ce în ce mai eficiente.

Atunci, ce înseamnă timpul pe care îl acordăm celorlalte lucruri? Care sunt celelalte lucruri, și de ce alegem să le acordăm timp? Ce anume le face importante? Decizia de moment? Trendurile pe care le impun cei care au forța să o facă? Cauzele sunt imprecise, ca orice este determinat de context, educație, etapa în care se află societatea.

Dar dacă sunt atât de relative, de ce luăm aceste obiective și teme atât de dramatic? De ce devin pariuri pe viață și pe moarte, lupte îndârjite împotriva sau pentru ceva? Dacă totul poate fi interpretat ca având o posibilă determinare artificială, mai puțin ceea ce ține de supraviețuire în esența ei și prin nevoile ei de bază, de ce ne ancorăm atât de tare sensul vieții în îndeplinirea unor obiective a căror determinare este atât de contestabilă?

Poate tocmai pentru că nu există altceva. Tocmai pentru că nevoie de bază se acoperă repede, se creează un gol imens de timp, obiect, însemnătate și scop al vieții, în general. Atunci suntem gata să punem miză pe orice pare să dea un sens mai puternic momentului și predictibilitate viitorului.

Este în regulă să facem asta, atâta timp cât ne dăm seama că ne facem singuri jocul. Unde ar trebui să ne alegem pariurile și miza pe rezultate. Putem alege orice fel de jocuri, de la obținerea puterii la îmbogățire, de la cauze sociale altruiste la împliniri spirituale. Însă nici unele nu au dreptul să primeze ca importanță în fața altora pentru că toate au surse relative, generate de cauze mai mult sau mai puțin în trend. Niciuna nu are îndreptățirea supraviețuirii.

Pare că chiar și acțiunilor de supraviețuire a individului le poate fi chestionată îndreptățirea supremă. Supraviețuirea poate fi, în sine, relativă ca importanță, dacă îi vezi apartenența la o formă superioară a existenței, o forță, o energie care unește toate existențele înainte sau după prezența lor în formă fizică, concretă și palpabilă. O temă preponderentă a omenirii, exprimată în forme, teme și credințe diferite, de la panteism la Războiul Stelelor.

Ce rămâne, atunci? Jocul, oricare ar fi el și oricare ar fi miza lui. Aleasă conștient, și, pe cât posibil, determinată ca temă. Ar trebui să încercam să ne dăm seama de unde ne vin determinările, preferințele, filtrele după care ne face alegerile, prioritățile și ce anume din existența noastră ni le-a influențat sau chiar format în totalitate.

Sigur, nu e ușor să îți asumi determinarea motivelor, mai ales cand ele vin din ceva ce s-a format înainte să exiști tu sau independent de voința ta. Dar dacă nu încercăm, devenim marionete prinse în disperări fără cauză clară, ce aleargă fără să-și asume din start inutilitatea, la scară mare, a oricărui demers pe care il fac.

A face bine sau a face rău sunt la fel de lipsite de importanță la scară universală precum corectitudinea plății divine după faptele fiecăruia. Nu există o măsură care le cântărește și dă fiecăruia după cum merită, nu în sistemul nostru de înțelegere și de apreciere a așa zisei justiție divină.

Then, why bother? Regulile sociale sau cele religioase, adoptate și impuse pentru a servi unor scopuri de ordine socială sau materială, nu au mai multă recunoaștere în marele tablou al existenței decat are școala de economie din Craiova, la Harvard.

Comments

comments

Publicat de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>